‘Besef komt maar na aanraking’

terug naar alle stories
Gepubliceerd op 01/02/22

Een interview met Kapinga Gysel over de schoonheid van participatief werken. Door An Rosiers.

Kapinga Gysel is één van onze soulvolle zangeressen. Ze pompt die ‘ziel’ ook in haar projecten. Met een fonkelend artistiek adressenboekje geeft ze de jeugd een prominente plek in haar carrière. Voortaan ook in de Handelsbeurs.

‘In Nieuw Gent en Ledeberg bevroegen we de kinderen na de eerste lockdown. Wat misten ze het meest? Zich amuseren, dansen, tekenen, zingen, … Alle hobby’s waren ‘afgepakt’ en dat in vaak te kleine appartementen.

Voor die kinderen organiseer ik democratische, creatieve kampen zonder drempels, zoals vorig jaar in Vooruit met een warm toonmoment in Monterey. We zochten een plek om dat terug te doen. Het aHA! festival combineert perfect hiermee. De Handelsbeurs heeft een groot hart voor jonge beloftes.’

Daarbij vecht ik voor toegankelijkheid, zoals voor anderstalige nieuwkomers en andere groepen die het wat moeilijk hebben. Vertrouwen van de ouders is cruciaal.

Kapinga Gysel

Het gloednieuwe festival vormt ook de start van een grotere samenwerking. Vanaf 9 maart organiseert Kapinga er wekelijks ateliers waarbij ze ook connectie hoopt te maken met huisartiesten. ‘Hoe gevarieerder zo’n groep is, hoe rijker. Je moet niet juist kunnen zingen, wel graag zingen en creëren.

Daarbij vecht ik voor toegankelijkheid, zoals voor anderstalige nieuwkomers en andere groepen die het wat moeilijk hebben. Vertrouwen van de ouders is cruciaal. Het centrum van de stad blijft soms intimiderend. Ik ontdekte dit door mijn werking in Nieuw Gent, waar bepaalde mensen amper hun wijk verlaten.’

Fragiliteit zonder tierlantijn

De nood om meer in te zetten op welzijn, diversiteit en gelijke kansen is hoog. ‘Fantastisch wat Stad Gent nu al doet. Maar je moet toch echt ‘schoon zot’ zijn om geëngageerd te blijven. Tot mijn grote spijt zie ik zoveel warme en capabele mensen en netwerkers afhaken. Ondersteuning voor goede sociaal-artistieke werkers is zo nodig. Zij houden sociaal weefsel samen. 

Ik wil de schoonheid van participatief werken tonen. De simpele kracht én veerkracht van mensen. Daarbij ben ik maar een schakel van wat leeft bij anderen. Ik probeer dat in zang, theater en beweging te vertalen. De verhalen en fragiliteit van mensen zonder veel tierlantijn op een podium brengen.’

Ik probeer dat in zang, theater en beweging te vertalen. De verhalen en fragiliteit van mensen zonder veel tierlantijn op een podium brengen.

Kapinga Gysel

Coming of age

‘Mijn muziekcarrière was een rush. Wat toevallig begon met mijn eigen groep The Congee leidde tot muziek met Sioen, Roland, Arno en dan Zita Swoon. En plots vraag je je toch af wat je zelf wilt betekenen in de samenleving.’

Daar kwam ze elf jaar geleden al wandelend achter in Ledeberg. ‘Ik hoorde het sociaalartistieke orkest van de Ledebirds repeteren in een garage. Zo’n tof initiatief, wel veel jongens toen. Terwijl ik de meisjes op straat zag met hun broertjes of zusjes, zonder andere bezigheid. Dat appelleerde mij enorm. Ik begon er met zangsessies. Die barstten snel uit hun voegen waarna we een eigen werking startten.’

Haar focus op jongeren vindt ze evident. ‘We staan voor een kantelpunt met sociale, politieke en economische keuzes. Daarom wil ik samen met de jeugd creëren en ze laten shinen tijdens Gent European Youth Capital in 2024. Het kan als we alle culturele en andere krachten bundelen in Gent. En natuurlijk ook richting Gent Culturele Hoofdstad 2030. Yes we can (lacht).’

Nieuwsbrief

Subscribe

Ontvang algemeen nieuws, een jazzbrief van de programmator of enkel het programma voor kinderen.

Ik schrijf mij in

Door in te schrijven, ga je akkoord met ons privacybeleid.