“Ik kijk er ontzettend naar uit”
Interview met Haroun Iqbal door Bram Posthumus. In navolging van het gesprek met de Malinese ngoni-maestro Bassékou Kouyaté.
#Story
“Jazz: dat zijn wij.” ✨ Interview met Bassekou Kouyaté
Als er één muziekgenre is dat nieuwsgierigheid in de genen heeft zitten, dan wel de jazz. Niet zo verwonderlijk dus dat gitarist, componist en muzikale wereldreiziger Haroun Iqbal met zijn nieuwe kwartet Iqnovara die muziektaal verkent.
Komende januari 2025 speelt hij het voorprogramma van de Malinese virtuoos Bassekou Kouyaté, een wel heel aangenaam vooruitzicht.
Dat Haroun opent voor Bassekou is geen toeval - hij bewandelde verschillende wereldse muziekpaden en dook in ontmoetingen over heel de wereld. Hij ziet jazz als verbindend element tussen alle muziek die hij zich eigen heeft gemaakt: van de ragas in Noord-India tot de oude muziek van West-Afrika en Europa.
“Zijn eerste twee platen vond ik heel impactvol”, vertelt hij aan de telefoon. Die vroege albums bracht Kouyaté uit met zijn eigen ensemble, Segu Blue in 2007 en I speak Fula twee jaar later. “Wat die man uit zijn instrument weet te halen…”. Maar virtuositeit alleen is nooit genoeg. “Je wilt weten welke functies muziek vervult”, legt hij uit.
“Daarom ben ik in oude muzikale tradities gedoken, om daarachter te komen. Ik had eerder vooral oog voor het academische van de muziek maar gaandeweg kwam ik tot het inzicht dat het een cultureel gegeven is. Dan ga je ontdekken waar het echt vandaan komt…”.
Op verkenning in West-Afrika
Zijn reis door de subtiele pracht van de West-Afrikaanse muziek begon dankzij het werk van de Zuid-Afrikaanse gitarist Derek Gripper, die de klanken van de 21-snarige kora overzette op gitaar.
Dan was er de ontmoeting met de Senegalese koraspeler Bao Sissoko met een indrukwekkende staat van dienst, die in Brussel woont.
“Zo’n vijf jaar geleden begon ik te spelen met Bao, soms wel zes uur achter elkaar op een dag. Ik ben veel met compositie bezig, maar bij deze ontmoetingen kwamen we vaak uit bij jazz en improvisatie…”
Jazz als leidraad. Je hoort hem terug in het betoverende “You, Me, In Trees”, wat Haroun creëerde voor het Vlaamse harpduo Vireo.
Duimen voor samenspel
Na de duizelingwekkende hoogstandjes en de technische grappen die Kouyaté’s latere werk kenmerkten ziet Haroun in het album Djudjon - met een glansrol voor zijn echtgenote Amy Sacko - de terugkeer naar de essentie.
Hij moet lachen om het laconieke antwoord van de Malinese maestro op mijn vraag over jazz. (“Die komt uit Afrika. Jazz: dat zijn wij. Improvisaties maken, soleren, dat gaat bij ons vanzelf. Het heeft iets heel natuurlijks", zie het interview met Bassekou).
“Ik begrijp dat wel. Voor hen voelt improviseren en jazz heel naturel. Zelf voel ik dat West-Afrika dichter bij me staat. Het is vaak ontzettend virtuoos, maar het blijft ook in een toegankelijk kader. Ik hoop dat er op de concertavond op 31 januari een muzikaal samengaan zal zijn.”
Bassekou Kouyaté & Amy Sacko
Support: Haroun Iqbal
Moderne roots uit Mali - exclusief concert in België
20:15 Tickets