We gebruiken cookies om een hoogwaardige gebruikerservaring te garanderen, het publiek te meten, functies te optimaliseren en op interesses gebaseerde inhoud voor te stellen.
Alle info kan je lezen in ons cookie- & privacybeleid. Door te valideren, accepteer je het gebruik van deze cookies.
Op 7 december 2022 slaat PLAY GROUND de handen ineen met HOGENT, de Hogeschool voor Toegepaste Wetenschappen en Kunsten in Gent, in een conferentie rond het internationale onderzoeksproject 'Music for social impact'.
Door middel van lezingen, workshops, miniconcerten en netwerkmomenten zal de conferentie een licht werpen op het perspectief en de ervaring van de individuele muzikant binnen sociale muziekpraktijken.
Wat is Play Ground?
PLAY GROUND is een Europees samenwerkingsproject gewijd aan de organisatie en verbetering van muziekprojecten voor kinderen en jongeren uit kwetsbare achtergronden.
Het project dient als een internationaal leerplatform voor muzikanten, culturele en werkers, muziekdocenten en academici om inzichten en inspiratie uit te wisselen rond hoogwaardige muziekprojecten die jongeren echt betrekken bij de kracht en het plezier van muziek maken, voorbij sociale, culturele en taalbarrières.
Timetable
10:00 Welkom
10:30 - 11:45 Keynote door Dr. Gillian Howell De mogelijkheden en dubbelzinnigheden van muziek maken als plaats van sociale impact: verhalen uit de praktijk.
+ Panel: Gillian Howell, Hilde Declercq, Zeno Popescu & Thomas Noël
Gillian Howell is een Research Fellow aan de Universiteit van Melbourne, waar ze een onderzoek leidt naar de bijdragen van participatieve muziek en kunst aan naoorlogse vrede en verzoening. Als bekroonde muziekleider en opvoeder werkte ze in Bosnië-Herzegovina, Sri Lanka en Oost-Timor, en leidt ze participatieve compositieprojecten met diverse gemeenschappen in Australië. Meest recentelijk was ze betrokken bij het liedjesschrijven in bedreigde talen van de First Nations en gemeenschappen in het afgelegen noordwesten van Australië.
De keynote wordt gevolgd door een panelgesprek met muzikanten die actief zijn in sociaal geëngageerde
muziekpraktijken in België. In de paneldiscussie vertalen we Gillians keynote naar de Belgische context: wat herkennen we in haar visie dat vergelijkbaar is in de ervaringen van de muzikanten in België? Wat is er anders in de Belgische context? Is het mogelijk om een gemeenschappelijke ervaringsgeleide visie op de sociale impact van muziek te maken?
11:45 - 12:00 Muzikale interventie door Gillian Howell
12:00 - 13:30 Lunch
13:30 - 14:00 Bevindingen van het internationale onderzoeksproject 'Music for social impact: practitioners' context, work & beliefs' (Anemone van Zijl & An De bisschop)
Het internationale onderzoeksproject 'Music for social impact: practitioners' contexten, werk & overtuigingen' werkt aan een systematische en diepgaande analyse van musici die sociaal impactvolle muziekactiviteiten ondernemen in verschillende landen (Colombia, België, Finland, VK), waarbij onderzocht wordt hoe hun achtergronden, opleidingen, overtuigingen en contexten de manier waarop zij hun werk uitvoeren beïnvloeden.
Dr. Anemone van Zijl heeft een achtergrond in muziekpsychologie en kunst- en Sociale Wetenschappen. Ze werkt als postdoctoraal onderzoeker in het internationale project 'Music for Social Impact: Practitioners' context, work, en overtuigingen'.
Dr. An De bisschop is docent Kunsteducatie & Participatieve Kunstpraktijken aan de School of Arts-Royal Conservatory, Gent. Haar belangrijkste focus, voor zowel onderzoek en onderwijs zijn participatieve kunstpraktijken en lerarenopleiding. Ze is hoofdonderzoeker van het internationale project 'Music for Social Impact: Practitioners' context, werk en overtuigingen' in de Belgische Context.
14:00 - 16:00 Workshops door Anemone van Zijl, An De bisschop en An Van den Bergh
14:00 - 14:45 Workshop 1: Dynamiek van sociale impact
Wat is de sociale impact van participatief muziek maken? Uit ons onderzoek blijkt dat sociale impact een gelaagde en dynamische combinatie is van intenties van musici en bepaalde kernaspecten uit de praktijk. Onderzoek met collega's wat dit betekent voor jouw werk!
14:45-15:15 Koffiepauze
15:15-16:00 Workshop 2: Emotionele uitdagingen in participatieve muziek
Musici die werken met mensen in moeilijke omstandigheden kunnen te maken krijgen met situaties die hen diep raken. Hoe ga je hiermee om in het proces van samen muziek maken? Bespreek met collega's welke strategieën van affectieve bescherming voor jou kunnen werken, en wat voor soort steun nuttig zou zijn.
16:00 Concert door Mais quelle chanson (Kapinga Gysel)
PLAY GROUND wordt gecoördineerd door Ha Concerts (BE) in partnership met East Norway Jazz Centre (NO), Banlieues Bleues (FR), TAM (IT) and Fapte (RO) en wordt gesponsord door EACEA – the European Education & Culture Executive Agency.
Intieme clubsetting met kaarsjes
Vlakke vloer met cafétafels en -stoelen
Je drankje mag mee in de zaal
Nieuwsbrief
Subscribe
Ontvang algemeen nieuws, een jazzbrief van de programmator of enkel het programma voor kinderen.