Filharmonisch Orkest van de Oeral

Filharmonische muziek in een kamermuziekzaal is sowieso al bizar, maar het Terterian-programma doet er nog een schepje bovenop: de muziek van de Armeense componist Avet Terterian (1929–1994) is er een die je veeleer moet ervaren dan beluisteren. Aan de basis van zijn symfonische muziek ligt het dam-principe, de eindeloze toon die Armeense volksmusici bereiken door te spelen zonder adempauzes, met name op de traditionele duduk (een soort schalmei of barokhobo). Hoewel terug te voeren op Armeense roots, is Terterians muziek universeel. Vanavond kunt u kennismaken met een uniek muzikaal universum van een bij ons nog veel te onbekende componist, uitgevoerd door het orkest waar Terterian zelf zijn hart aan had verpand.

In het afgelopen decennium is dit filharmonisch orkest overigens uitgegroeid tot hét toporkest van Rusland: Gidon Kremer brengt er zijn vakanties mee door, componisten als Goebaidoelina en Kancheli beschouwen de vertolking van hun oeuvre door dit orkest als de na te volgen standaard.

Coproductie met het Festival van Vlaanderen en Europalia Internationaal

Nieuwsbrief

Subscribe

Ontvang algemeen nieuws, een jazzbrief van de programmator of enkel het programma voor kinderen.

Ik schrijf mij in

Door in te schrijven, ga je akkoord met ons privacybeleid.